16. 6. 2018
V Praze dne 13. června 2018
Věc: Modernizace brněnského vlakového nádraží
Vážený pane premiére,
obracíme se na Vás ve věci modernizace brněnského vlakového nádraží, kterou bude v brzké době
projednávat Vaše vláda. Minulý týden Centrální komise doporučila vládě vybrat variantu
označovanou jako Ab. Jde o variantu výstavby zcela nového nádraží v poloze odsunuté z centra
města Brna, takzvaná varianta Řeka.
Tato varianta podle závěrů studie proveditelnosti prodlouží a zkomplikuje každodenní cestování
obyvatelům Brna. Zároveň však bude i brzdou rozvoje železniční dopravy v České republice,
protože spojením dosud oddělených koridorů osobní a nákladní dopravy přes Brno vytvoří úzké
hrdlo na mezinárodně důležité trase. Přitom se ani nejedná o variantu, na které by se Centrální
komise shodla s městem Brnem, jak se snaží někteří mylně prezentovat.
Varianta Ab objektivně zhorší veřejnou dopravu ve městě Brně, a to nejen cestujícím, kteří budou
dojíždět na odsunuté vlakové nádraží. Kvůli obsluze odsunutého nádraží je totiž potřeba vybudovat
větší množství navazující městské infrastruktury (tramvajových a trolejbusových tratí) a následně
zásadně změnit vedení stávajících linek MHD, což vyvolá potřebu častějšího přestupování i na
cestách uvnitř města. Přitom výstavba vyvolané městské infrastruktury není připravená, město nemá
schválený žádný závazný harmonogram a nelze ji objektivně stihnout v ambiciózním termínu
zprovoznění odsunutého nádraží. V takové případě dokonce hrozí citelný kolaps veřejné dopravy
v Brně.
Z celostátního pohledu je však jistě největším problém sloučení osobní a nákladní železniční
dopravy do jednoho dopravního koridoru. Proti tomu se logicky ozvalo Sdružení železničních
nákladních dopravců ŽESNAD. Sloučení totiž omezuje možnosti kapacitního rozvoje nákladní
železniční dopravy, zhoršuje její podmínky a ztěžuje využití Železničního uzlu Brno pro nákladní
dopravu.
Centrální komise sice zadala SŽDC zpracování dodatečných analýz průjezdnosti nákladní dopravy
a probíhají jednání se sdružením ŽESNAD, tyto nedořešené otázky však nezabránily Centrální
komisi vydat doporučující stanovisko pro Vaši vládu. Takový postup považujeme za hrubě
neprofesionální – doporučovat variantu, jejíž problémy nejsou dořešeny a může zhoršit kvalitu
cestování pro desítky tisíc lidí i kvalitu služeb poskytovaných nákladními dopravci, to je skutečně
nezodpovědné.
V neposlední řadě rozhodnutím o odsunu nádraží z centra Brna Vaše vláda fakticky dokončí plán
některých místních politiků z ODS, ČSSD a dalších stran, kteří se již od počátku devadesátých let
účastnili spekulací s pozemky v oblasti tzv. Jižního centra, které má odsunuté nádraží spojovat
s centrem města.
Mnohé z výše uvedeného tvoří seznam důvodů, proč brněnská veřejnost dlouhodobě odsun nádraží
z centra města nepodporuje. Dvakrát za posledních 15 let se Brňané v referendu vyjádřili pro
modernizaci nádraží ve stávající poloze. Také podrobný reprezentativní průzkum názorů veřejnosti
objednaný Radou města v lednu letošního roku jednoznačně potvrdil, že nejpřijatelnější variantou
je modernizace nádraží ve stávající poloze v centru města.
Proto Vás, pane premiére, žádáme, aby Vaše vláda nepodporovala kontroverzí a koncepčně
zastaralou variantu odsunu nádraží, ale vybrala k realizaci výhodnější variantu B1b, která přinese
Brnu i všem cestujícím na železnici moderní nádraží v centru Brna komfortně dostupné a perfektně
napojené na funkční systém městské veřejné dopravy. Věřte, že takové prozíravé rozhodnutí ocení
nejen současní obyvatelé Brna a okolního regionu, ale také budoucí generace.
S pozdravem
Eliška Wagnerová, senátorka za obvod č. 59 Brno-město
Petr Štěpánek, předseda Zelených a starosta Prahy 4
Martin Ander, náměstek primátora města Brna
Jasna Flamiková, místostarostka Brna-střed
Jenda Perla, člen předsednictva Zelených