16. 12. 2013

Brno, čtvrtek 28. února 2013

 

Hejtman a celá politická reprezentace Jihomoravského kraje promarnila příležitost zastat se lidí, kteří denně dojíždí do Brna vlakem za prací, do škol, do nemocnic či za kulturou. Ze zadání Zásad územního rozvoje kraje totiž vypadl požadavek ministerstva dopravy na územní ochranu ploch kolem stávajícího nádraží v centru Brna, jehož respektování by umožnilo neodsouvat jej na jih, ale modernizovat jej ve stávající poloze [1].

 

Navíc obsahuje schválený návrh zadání ZUR protizákonný požadavek, aby trasa R43 byla stanovována na základě územních plánů jednotlivých obcí [2]. Takový postup staví na hlavu logiku územního plánování popsanou v zákoně. Územní plány obcí totiž musí vycházet z toho krajského, nikoli naopak.

 

Ve schváleném zadání chybí také zřetelný závazek, že vedení kraje bude hledat koridory pro nové silnice s ohledem již existující zatížení obcí na jih od Brna hlukem a zplodinami.

 

Martin Ander, předseda Strany zelených Brno, k tomu uvádí:

„Hejtman i politická reprezentace kraje promarnili příležitost postavit se za lidi, kteří denně dojíždí do Brna vlakem a odsun nádražím z centra by jim prodloužil cestování. Zadání krajského územního plánu i nadále opomíjí požadavky na variantní prověřování a férové vyhodnocení vlivů plánovaných dopravních staveb.“

 

Kontakt:

Martin Ander, předseda klubu zastupitelů Strany zelených, tel: 732 565 042.

 

Poznámky:

[1] S požadavkem přišlo Ministerstvo dopravy a zněl takto:

 

„Požadavek 01.2: S ohledem na nejednoznačnou situaci v dalším vývoji ŽUB, zejména co se týká polohy budoucího hlavního nádraží, požadujeme v ZÚR Jihomoravského kraje vyčlenit plochy tak, aby do budoucna nebyla znemožněna realizace obou možných poloh nádraží. To znamená, že „přisunutou polohu“ požadujeme zahrnout v podobě „stávající stav“, což by nemělo znemožnit případnou modernizaci také v tomto území.
Současně požadujeme „odsunutou polohu“ zanést alespoň v režimu územní rezervy.
V současné době je zpracovávána studie proveditelnosti Modernizace železničního uzlu Brno, která bude sloužit jako podklad k žádosti Evropské komisi o financování modernizace železničního uzlu Brno z fondů EU. Studie je zpracovávána ve variantách – varianty ve stávající poloze a varianty v odsunuté poloze.“

 

Text zadání ZUR však požadavek ministerstva ignoruje. V příslušných kapitolách zadání se věci polohy hlavního nádraží v Brně nevěnuje a v části související s trasováním koridorů vysokorychlostních tratí pouze uvádí:

 

„Při průchodu Brněnskou aglomerací dořešit koridor VRT na základě relevantních podkladů ministerstva dopravy.“

 

Tím má kraj na základě dohody s vedením města Brna na mysli takové podklady, které budou v souladu s politickým usnesením Zemanovy vlády z 6. května 2002, ve kterém Zeman spolu s tehdejšími lídry kraje (Juránkem) a města (Duchoněm) deklarovali podporu odsunu nádraží z centra Brna.

 

[2] V záležitosti trasování rychlostní silnice R43 Zadání ZUR na str. 10 výslovně uvádí:

 

„Varianta R43 v trase „německé dálnice“ bude prověřena s využitím územních plánů.“