26. 9. 2020

Moderní město je tady pro všechny. Na ulicích se jde bezpečně pohybovat i bez auta, chodníky patří chodcům a cesta s kočárkem na nákup je radost a ne bojová hra.

Brno zatím není moderní město. Auta parkují na chodníku, ruší se přechody pro chodce a v ulicích zbytečně umírají lidé. Je to špatně a je to úplně zbytečné. A nejspíš se to nezmění bez důrazné reakce veřejnosti.

Proto brněnští Zelení spustili výzvu Ulice pro lidi. Mapuje místa, která jsou pro chodce nebezpečná a nepříjemná a kde je potřeba změna. Společně s vámi vyzýváme vedení města, aby situaci napravilo, aby chránilo chodce a přestalo jim znepříjemňovat život.

Výzva, za kterou stojí například Marek Lupač, autor populárního projektu Mapa „zásobovacích“ vozidel v Brně obsahuje tyto požadavky:

 

Vize nula:

Mnohá světová města již přijala za svou Vizi nula, kdy pod koly aut nesmí zemřít žádní lidé. Soustavnými konkrétními opatřeními již dosáhly snížení počtu obětí a Helsinky dokonce naplnily cíl – v roce 2019 tam nezemřel žádný chodec ani cyklista. Změna je tedy možná. Mezi konkrétní kroky např. patří snížení rychlosti aut na všech místech, kde dochází k protínání pěšího provozu s automobilovým, rozšiřování pěších zón, zabezpečování přechodů pro chodce a budování cyklistické infrastruktury, kdy dochází k oddělení cykloprovozu od aut.

Průchod městem při rekonstrukci:

Rekonstrukce ulic lze provádět tak, aby byl zároveň umožněn průchod chodcům. Konkrétně lze vyznačit dočasné přechody pro chodce za současného snížení rychlosti okolo projíždějících vozidel, u výkopových rekonstrukcí je nutné umístit skrze stavbu mobilní lávky a ty pak přesouvat podle postupu stavebních prací. Stejně tak by mělo být samozřejmostí umístění ochranných bariér v případě, že je nutné provoz pěších přiblížit více silnici.

Chodníky pro lidi:

Parkování aut na chodníku je vždy přestupek. Městská policie v Brně však parkování na chodníku příliš nepokutuje, a když, tak rozdává pouze “lístečky” za stěrač a jen minimálně využívá další možnosti – botičky a odtahy. Další alternativou jsou stavební úpravy, které zkrátka neumožní autům na chodníku parkovat nebo na něj přesahovat v místech, kde je parkování povolené.

 

Přečtěte a podepište naši výzvu a zapojte se s námi do mapování ulic, které jsou ostudou Brna. Těšíme se na vaše tipy, na facebooku Zeleného Brna nebo přímo na Markův mail.

#uliceprolidi