3. 7. 2014

Brno, čtvrtek 3. července 2014

V souvislosti s dokončením studie Ministerstva dopravy zpřesňující podobu obou variant přestavby brněnského železničního uzlu považují zelení za nutné zdůraznit, že varianta označovaná v materiálech města Brna jako „Pod Petrovem“ není nic jiného než technicky zpřesněná varianta koalice Nádraží v centru. Jde tedy o tutéž variantu, kterou zelení prosazují od doby jejího vzniku na jaře roku 2006 v odborné skupině občanské koalice Nádraží v centru.

„Varianta Pod Petrovem, jejíž technickou proveditelnost studie potvrdila, je praktickým návrhem modernizace nádraží na stávajícím místě v centru Brna. Její nové označení je jen marketingovým tahem náměstka Kotziana, který potřebuje lidem udělat před referendem v hlavách zmatek,“ dodává Martin Ander, předseda klubu zastupitelů Strany zelených. Žádná nulová varianta – tedy ponechání nádraží ve stávajícím zanedbaném stavu -, neexistuje, nikdo ji neprověřoval a ani ji nikdo v Brně neprosazuje. Všichni totiž dobře vědí, že stav mostních konstrukcí, ale i nádraží  samotného, zevrubnou rekonstrukci vyžaduje.

„Zelení vždy podporovali modernizaci nádraží v centru a jsme rádi, že i tato studie prokázala, že je to reálné. Říkali jsme to i v dobách, kdy ODS ještě tvrdila, že modernizovat nádraží v centru není možné,“ dodává Jana Drápalová, kandidátka zelených na primátorku.

Srovnání obou variant přestavby železničního uzlu, tedy odsunuté (dříve nazývané „Europoint“, nyní „U řeky“) a v centru (nyní označované jako „Pod Petrovem), objednalo město Brno již v roce 2007 u konsorcia firmy City Plan a pražské Dopravní fakulty ČVUT. Závěry jednoznačně prokázaly, že varianta nádraží v centru je výhodnější, jak pro cestující, tak i město Brno. Celá studie je k dispozici například na webu www.zelenebrno.cz [1]. Tamtéž je k dispozici také odborná studie z roku 2007, která potvrzuje, že odsun nádraží z centra zkomplikuje lidem cestování přestupem navíc a prodlouží tak cestu v průměru o 5-8 minut [2].

„Nyní je jasně potvrzeno, že obě varianty jsou reálné, každá má ale jiné dopady na cestující a rozpočet města. Jedinou demokratickou a legitimní cestou, jak spor o polohu nádraží v Brně po mnoha letech ukončit, je nechat o něm rozhodnout lidi v referendu,“ dodává Jana Drápalová, zastupitelka za SZ.

Poznámky:

[1] Analýza variant přestavby Železničního uzlu Brno, pro statustární město Brno zpracovali City Plan a ČVUT, 2007, http://servis.zeleni.cz/dokumenty/ZUB/

[2] Orientační posouzení časové dostupnosti zdrojů a cílů cest ve variantách železničního uzlu Brno, pro statutární město Brno zpracovali Říha a Košťál, 2007, http://servis.zeleni.cz/dokumenty/ZUB/