12. 12. 2023
Zastupitelstvo města Brna bude na zítřejším zasedání projednávat významnou změnu Statutu města Brna, bude rozhodovat o zrušení stavebních úřadů prvního stupně na úřadech městských částí. Touto zásadní a od vzniku městských částí největší změnou v oblasti výkonu státní správy město reaguje na nový stavební zákon.
Rozpočet SMB na rok 2024 počítá s příjmy a výdaji ve výši 19.4 miliardy. Návrh rozpočtu kapitálových výdajů roste pouze o 7 %, tedy méně, než inflace. Což vlastně i v souvislosti s tím, že v oblasti staveb je nárůst cen vyšší než inflace, znamená zpomalení tempa investic.
Upozorňujeme rovněž na problém podfinancování městských částí. Postoupené příjmy městským částem sice rostou pro příští rok o 14,7 %, navýšení nákladů na energie a údržbu komunikací a zeleně však rostly a rostou mnohem víc, než inflace. Hrozí to, že městské části budou muset omezovat údržbu zeleně nebo i zimní údržbu.
Jasna Flamiková. „V podmínkách změny klimatu stromy představují součást základní kritické infrastruktury města. Nemáme jiný způsob, který v létě pomůže chladit město, než zeleň a voda. Stromy fungují jak obrovská klimatizace, která ochlazuje ulice. V letošním roce Brnu uschla čtvrtina nových výsadeb. Ukazuje se, že současná péče nestačí. Nové stromy je potřeba zasazovat do speciálních substrátů, používat speciální přípravky a rohože k zakrytí kmenů před úpalem, v mnohem větší míře zalévat. Z tohoto hlediska nižší peníze na péči o zeleň zároveň znamenají nedostatečné realizace adaptačních opatření, což pro Brno do budoucnosti představuje velké riziko.“
Participativní rozpočet je navrhován ve stejné výši jako v minulých letech, a to 35 milionů. Vzhledem ke zvýšení rozpočtu na jeden projekt na 5 milionů je vybráno k realizaci pouze max. 7 projektů. Větším problémem je, že z navrhovaných projektů je vidět, že lidé nechtějí žádný nadstandard, ale navrhují běžné věci, jako například dětská hřiště nebo cyklostezky.
Současně se ukazuje, že participativní rozpočet, který měl sloužit k nadstavbovým projektům začíná z důvodu podfinancovanosti městských částí suplovat městský rozpočet. Z letošních 7 vítězných projektů jich rovnou 5 mělo být automaticky zafinancováno ze zdrojů města jako součást dopravní a volnočasové infrastruktury. Ať již se jedná o revitalizace hřišť, nebo opravu páteřní cyklostezky podél Svratky. Takových projektů ale i mezi neúspěšnými najdeme mnohem více. Podpořené projekty přitom představují pouhého 0,5 % vůči výdajům na halu.
Stavební úřady vykonávají na úřadech městských částí státní správu a podle našich zkušeností na většině městských částí vydávají rozhodnutí v zákonných lhůtách. Pokud stavební řízení trvá déle, je většinou příčinou odvolání účastníků řízení a opakované vracení věci k projednání odvolacími orgány.
Nový stavební zákon zejména v oblasti digitalizace nepochybně klade na úřady i úředníky nové požadavky. Ty by ale bylo možné řešit i méně radikální změnou. Největším problémem je rychlost a nepřipravenost takové změny. Teprve minulý týden dostali zastupitelé i starostové „Analýzu možnosti organizace stavebního řízení v podmínkách SMB v návaznosti na novou legislativu“. Ta ale neodpovídá na mnoho otázek, včetně ekonomické stránky věci, jak požadovali starostové již na přechozím sněmu starostů.
Náklady na výkon státní správy v analýze VUT a Admas nevychází z informací od MČ. Analýza neobsahuje vyčíslení nákladů na pořízení budovy, její vybavení a provoz, pouze porovnává úsporu počtu zaměstnanců. Změnu většinově odmítl Sněm starostů. Klub Zelení a Žít Brno tuto změnu nepodpoří.
Změna Statutu původně měla zahrnovat také omezení pravomocí starostů v oblasti samostatné působnosti, a to zúžení oprávnění starostů zastupovat město jako účastníka řízení pouze na stavby, u který se neuzavírá plánovací smlouva. Tento návrh byl však po jednomyslném odmítnutí Sněmem starostů a většiny zastupitelstev městských částí z projednání stažen.
Kontakty:
Jana Drápalová: 721 636 486
Matěj Hollan: 774 956 148
Jasna Flamiková: 778 704 029