22. 9. 2018
Trendem moderních měst je nabízet obyvatelům jednoduché komplexní služby v oblasti mobility, které jim umožní snadno, rychle a levně se přepravovat po městě. Nejatraktivnější kombinací je v tuto chvíli propojení MHD a bikesharingu (půjčování kol). Jsou-li bikesharingová kola snadno dostupná na mnoha místech v centru města, je snadné dojet na okraj tramvají a v centru si na poslední „míli“ půjčit kolo, kterým přijedete až přímo do cíle cesty.
Zelení proto přicházejí s projektem propojení šalinkarty a předplatného na bikesharing. Prosadíme, aby držitelé elektronických šalinkaret mohli bez dalšího poplatku navíc využít služeb libovolné z bikesharingových společností, které v Brně operují. Usnadníme tak kombinování veřejné dopravy a cest na kole.
Dosáhnout toho chceme uzavřením smluv o kompenzaci ztráty z poskytování veřejné služby (tak jak ji má uzavřenou dopravní podnik) také s bikesharingovými společnostmi, a to za oboustranně výhodných podmínek. Město bude přispívat provozovatelům bikesharingu na uskutečněné jízdy jejich zákazníků s šalinkartou, provozovatelé budou na oplátku dodržovat smluvní podmínky provozování služby a poskytovat městu data využitelná k lepšímu plánování dopravního systému a služeb pro cyklisty. Díky projektu může také reálně dojít k mírnému odlivu lidí z přeplněných vozů MHD v centru města, zvlášť v době dopravní špičky, což zvýší komfort cestování všem.
Podle podrobnějších propočtů by tento projekt město přišel zhruba na 16 milionů korun ročně. Prostředky jsou v rozpočtu dostupné na položce motivačních nástrojů pro podporu veřejné dopravy.