27. 2. 2020
Právě probíhá zasedání Zastupitelstva Jihomoravského kraje, které rozhoduje o trasování rychlostní silnice R43.
Zastupitelé ovšem zvažují jen variantu, kdy nová silnice – původně dálnice – povede zastavěným územím. Nejen Bystrcí a Kníničkami, ale třeba i obcemi Malhostovice a Drásov, které má rozdělit.
Existuje přitom i jiné řešení: obchvat Brna, vedený boskovickou brázdou. Ta je podle odpůrců krajské studie rozumnější a výrazně šetrnější k dotčeným obcím. Kraj ji nicméně odmítá brát v úvahu.
„Zatímco kraj nechal vypracovat studii za nějakých 25 či 30 milionů korun, vzdělaní lidé z druhého tábora vypracovali oponenturu dokazující
technickými, matematickými argumenty a výpočty nesprávnost krajské studie. Potíž je v tom, že se nekonala žádná technická, odborná diskuze nad těmito materiály, kraj oponenturu i řadu dalších posudků, opatřených kulatým razítkem stejné váhy jako autorů krajské studie, trvale ignoruje,“ říká k tomu bystrcký zastupitel Luboš Raus (Bystrčáci) a poukazuje na argumenty odpůrců.
S postupem Jihomoravského kraje nesouhlasíme. Dopad D43 na dotčené obce i přírodu například v okolí bystrcké přehrady je tak velký, že si zaslouží veřejnou debatu a pečlivé zvážení všech okolností.