19. 6. 2023
Zastupitelé za Zelené a Žít Brno mají za to, že je potřeba začít seriózně diskutovat o přínosech zavádění zón 30 na území města. Důvodů, proč zavedení tohoto principu podporovat, je zejména razantní zvýšení bezpečnosti. Dle OECD rychlost 30 km/h oproti rychlosti 50 km/h snižuje počet nehod s následkem těžkého zranění o 70 % a počty smrtelných nehod o 90 %.
Zastupitelka za zelené a Žít Brno Jasna Flamiková říká: „Plošná zóna 30 je ve světě zaužívaný pojem a neznamená ve skutečnosti plošně na všech komunikacích města zavedení rychlosti 30, ale převrácení principu dopravního značení. Základní rychlostí se stává rychlost 30, rychlost 50 je pak značena jako výjimka na značkách. V současné době, kdy se v Brně rozšiřují zóny rezidentního parkování a většina ulic je již ve 30, by tento princip výrazně zjednodušil dopravní značení a vedl k ekonomickým úsporám. Nejdůležitějšími důvody je ale zvýšení bezpečnosti a pocitu bezpečnosti obyvatel Brna. Brno má vysoký počet dopravních nehod. Rodiče se bojí pouštět děti pěšky do školy. Na kole do města se bojí lidé, kteří by ho rádi využívali k dopravě. Víc než kriminality se lidé v Brně bojí toho, že je srazí auto.“ Viz https://www.idnes.cz/brno/zpravy/vandalove-prepadeni-bezpeci-kamery-pruzkum.A220913_683115_brno-zpravy_zubr.
Ve městech, kde zavedli rychlost 30, se o 30–70 % (!) snížil počet dopravních nehod. Například ve finské metropoli Helsinkách, kde se vydali cestou postupného snižování rychlosti a bezpečnostních opatření v ulicích, došlo k velkému poklesu úmrtí a těžkých úrazů chodců na silnicích, podle serveru city30.brussels se jejich počet snížil ze 150 (rok 1992) na 50 (rok 2015). Po zavedení třicítky v rezidenčních čtvrtích v nich nedošlo během roku 2019 k žádné smrtelné nehodě, stejně tak tomu bylo v Oslu. Reakční doba řidiče a brzdná dráha auta se totiž při 30 a 50 km/h výrazně liší. Podle Centra dopravního výzkumu (CDV) může být celkový rozdíl až 14 metrů, tím se výrazně mění i fatálnost následků případného střetu s chodcem. Obdobné zkušenosti již udělala například Praha 7, která má 30 na většině území vyjma hlavních průjezdových tahů.
Z měst, kde byla rychlost 30 zavedena došlo také ke zvýšení plynulosti provozu. Studie prokázaly, že doprava je při rychlosti 30 km/h plynulejší, protože se omezuje brzdění a zrychlování. Přitom už nyní je reálná průměrná rychlost ve městě i nižší než 30km/h. Snížení rychlosti ve městě má také pozitivní dopady na naše životní prostředí, dochází ke snížení hluku a emisí CO2.
Příklady měst, která zavedla 30 km/h: Graz (1992), Helsinky (1992 až 2019), Curych (2012), Grenoble (2016), Bilbao (2018), Lille (2020), Brusel (2021), Paříž (2021). To jsou příklady některých evropských měst, která ve velkém snížila rychlostní limit.
Jejich obyvatelům to přináší větší kvalitu života, návrat zpět rozhodně nechtějí.
Odkaz na prezentaci Centra dopravního výzkumu: https://www.cdv.cz/file/prezentace-brnowalk-09-zony-30-a-jejich-prinos-pro-chodce/
Mgr. Jasna Flamiková
zastupitelka za Zelené a Žít Brno, místopředsedkyně komise pro bezpečnost dopravy RMB, členka komise dopravy RMB a komise dopravy RMČ Brno-střed
Tel: 778 704 029