28. 1. 2022

Brno se chystá investovat 15 milionů korun do vytvoření parkovacích míst v zeleni ve vnitrobloku na Bakalově nábřeží. Jen o několik desítek metrů dál je přitom nový parkovací dům v Polní ulici, který zeje prázdnotou. Obsazené jsou mnohdy jen jednotky míst z celkových 110.

Vedení města Brna v čele s ODS se rozhodlo obětovat zeleň vedenou ve vyhlášce o nejvýznamnější zeleni ve vnitrobloku Bakalovo nábřeží a proměnit ji v nová parkovací místa. Návrh úprav za 15 milionů korun má přinést 72 nových parkovacích míst z nichž část je pouze legalizací současného parkování na zeleni. V docházkové vzdálenosti je přitom parkovací dům v Polní ulici, kde je každou noc více než stovka nevyužitých parkovacích míst. Málo obsazený je parkovací dům i přes den. Viz tabulka obsazenosti níže.

Prosazovat v takové situaci vznik nových parkovacích míst je podle brněnských Zelených nerozumné a nehospodárné. „Místo hledání ideálního řešení chce město přeměnit zeleň na parkovací místa. Již nyní přitom ve vnitrobloku vzniká řada nebezpečných situací pro chodce, což se realizací projektu ještě zhorší. Ve chvíli, kdy je nedaleko neobsazený parkovací dům, by ekonomicky dávalo mnohem větší smysl umožnit lidem z okolí od večera do rána a o víkendu parkovat zdarma v něm,” navrhla zastupitelka za Zelené a bývalá místostarostka pro dopravu městské části Brno-střed Jasna Flamiková. Město podle ní může 15 milionů korun využít na revitalizaci zeleně a povrchů ve vnitrobloku tak, aby zde vznikl klidový a bezpečný prostor pro lidi, jak navrhovala architektonická studie zpracovaná v minulém volebním období. „Vnitrobloky navíc můžou s vhodnými úpravami dobře chránit obyvatele před změnami klimatu, takže i do takových opatření by se hodilo investovat,“ dodala Jasna Flamiková.

O tom, že takové řešení funguje, svědčí parkování přes noc a o víkendu zdarma na Veveří a na Skořepce, které Zelení již dříve prosadili. „Ukazuje se, že pokud jsou parkovací plochy přes noc zdarma, tak je rádi využívají lidé z okolí. Na parkovišti na Veveří i na Skořepce zhruba polovinu míst přes noc zabírají právě auta lidí z okolí. S ohledem na data by bylo možné tuto dobu rezidentům ještě rozšířit. Pro město je lepší, pokud auta stojí v parkovacích domech nebo na parkovišti a nezabírají místo v ulicích,” doplnila Jasna Flamiková.

Vybudování a legalizace dalších parkovacích míst do vnitrobloku Bakalovo nábřeží navíc přitáhne další auta. „Město nejspíš tiše předpokládá, že ve vnitrobloku budou kromě rodičů dětí z místní školy parkovat i návštěvníci nemocnice u Milosrdných bratří. Nemocnice má přitom prostor řešit parkování pacientů na svém vlastním pozemku. Vnitroblok má být pro své obyvatele oázou klidu a bezpečí. ODS místo toho chce další rušné parkoviště,” upozornila Jasna Flamiková. Lidé v této oblasti navíc opakovaně žádají urychlené zavedení rezidentního parkování. To připravila už minulá koalice. Vedení města Brna ale s rozšířením systému otálí. Ze zkušeností přitom vyplývá, že po zavedení rezidentního parkování se část parkovací kapacity v zavedeném území uvolní. Nyní v oblasti naopak parkuje spousta dojíždějících, kteří už v oblastech s rezidentním parkováním místo nenajdou.

Problematická je pak i samotná současná studie lokality. Nezpracovával ji totiž žádný architekt, ale projektanti z Brněnských komunikací, jejichž náplní práce je především kreslení dopravního značení. „Jak kvalitní taková studie může být, se ukazuje právě v neúčelnosti vynaložených prostředků a neefektivnosti navrhovaných opatření,” uzavřela Jasna Flamiková.

 

zdroj: https://www.bkom.cz/parkovani