25. 8. 2014

Brno, pondělí 22. srpna 2014

V souvislosti s debatou o závaznosti výsledků případného referenda zelení zdůrazňují, že město hraje v celé záležitosti roli klíčového spoluinvestora, nikoli pasivního pozorovatele, který má čekat až jak v Praze rozhodnou. Bez miliardových investic z brněnského rozpočtu a aktivní součinnosti města není možné uskutečnit projekt odsunu nádraží k řece za Zvonařku. Prostřednictvím referenda tak mají občané rozhodnutí o poloze nádraží plně v rukou.

V případě závazného výsledku ve prospěch nádraží v centru [1] budou politici ve vedení města povinni všemi kroky směřovat k prosazení varianty s nádražím v centru. To znamená především ukončit spoluúčast městské firmy Brněnské komunikace na získání úředních povolení pro výstavbu odsunutého nádraží, zastavit financování projektů, které slouží výhradně k podpoře odsunu nádraží, a začít v jednáních s jihomoravským krajem požadovat zachování polohy nádraží v centru Brna v nově připravovaném krajském územním plánu (ZUR JMK).

Referendum by však bylo také důležitým politickým signálem. Zatímco někteří brněnští politici o jasné vyjádření názorů občanů nestojí, a proto vyhlášení referenda zatím účinně blokují, představitelé státu by jej jistě uvítali, neboť získat evropské prostředky na variantu, kterou podpořili občané v referendu by bylo snadnější.

„Silnou pozici Brna v rozhodnutí o tom, kde má stát modernizované nádraží, už v minulosti odsouhlasila vláda, když schválila, že polohu nádraží určí brněnští zastupitelé v územním plánu. Pokud dnes náměstek Kotzian tvrdí, že to je kompetence státu, pak dobrovolně předává pravomoci Brňanů do Prahy,“ říká Jana Drápalová, starostka a zastupitelka za Stranu zelených.

Martin Ander, předseda klubu zastupitelů Strany zelených, pak dodává: „Mnohokrát opakovaná slova náměstka Kotziana o tom, že referendum nemůže nic změnit, jsou jen cílenou snahou diskreditovat referendum v očích veřejnosti. Náměstek se bojí, že Brňané rozhodnou tak, jak on si nepřeje.“

Odhad nákladů brněnského městského rozpočtu, bez kterých nelze odsun nádraží z centra vůbec realizovat, se nyní pohybuje přes 6 miliard korun. Tady je výčet několika známých položek:

–        Tramvaj Plotní – 2,2 miliardy

–        Europoint městská infrastruktura (tramvaj v tzv. Bulváru a související) – 3,0 miliardy

–        Protipovodňová opatření a úpravy bývalých drážních pozemků – 0,9 mld.

Budou-li muset být tyto peníze v krátkém časovém úseku investovány do prostoru tzv. jižního centra, aby odsunuté nádraží vůbec mohlo začít fungovat, stane se tak na úkor ostatních částí města. Budou chybět k výstavbě tramvajových tratí, opravám škol a školek, výstavbě domů s pečovatelskou službou a dalším důležitým investím pro Brňany.

Poznámky:

[1] Závazný výsledek referenda znamená, že k referendu příjde více než 35% oprávněných voličů a většina z nich odpoví ANO na položenou otázku: „Souhlasíte stím, aby město Brno podniklo bezodkladně všechny kroky v samostatné působnosti k modernizaci železniční stanoce „Brno – hlavní nádraží“ v dosavadní poloze podél ulice Nádražní?“. Dle zákona musí odpovět ANO více než čtvrtina všech oprávněných voličů.

Formulace referendové otázky má právě tuto poněkud komplikovanou podobu, aby politiky skutečně zavázala nevyhýbat se plnění důsledků referenda. To znamená nejen činit kroky směrem k prosazení nádraží v centru, ale zároveň vyloučit možnost souběžně pokračovat v činnosti ve prospěch varianty odsunu nádraží z centra.