6. 3. 2014
Tisíce zákazníků drah si momentálně mohou vyzkoušet, jaké by to bylo cestovat z vlakového nádraží odsunutého pryč z centra. Ikdyž jde o provizorium dočasné výluky, některé jeho „kvality“ by v případě skutečného odsunu nádraží z centra zůstaly stejné.
To, že turisté a návštěvníci Brna teď vystupují z vlaku kdesi v polích na zarostlém a oprýskaném Dolním nádraží bez běžných standardů služeb je dočasná věc, kterou v době výluky asi každý rozumný člověk pochopí. Následná komplikovaná doprava do cíle cesty v Brně však už je vlastností, která je této poloze nádraží prostě dána. Ani vybudování moderních nástupišť a přivedení nových tramvajových tratí na tom nic nezmění. Bude-li hlavní brněnské nádraží odsunuto na jih budou se lidé stejně jako dnes ptát: „…a když chci jet k ústřednímu hřbitovu, to musím s vámi na to hlavní nádraží a tam přesedout?“ Prostě, odsunuté nádraží není a nebude v poloze centrálního přestupního uzlu tramvají. Odborné studie uvádějí, že při cestách do většiny směrů (více než 70% cílů cest) dojde ke znatelnému prodloužení cestování, neboť bude třeba u stávajícího nádraží přesedat. Tím ztratíte čas i komfort, zvláště cestujete-li třeba s velkými zavazadly. (Více o tom například na stranách 58-61 Analýzy variant přestavby železničního uzlu Brno http://1url.cz/YH29).
Další nemilým překvapením pro cestující je fakt, že na Dolním nádraží kolem nástupních perónů co chvíli prosviští nákladní vlak. To ze současného hlavního nádraží v centru města rozhodně neznáme. Trasy osobní a nákladní dopravy jsou totiž v Brně za normálního stavu oddělené. V případě odsunu nádraží za Zvonařku si však na hluk a prach z okolo projíždějících vagonů s uhlím budou muset cestující těžce zvykat.
Kromě řady dalších nevýhod a drobných diskomfortů pro cestující (viz zmiňovaná Analýza varinat přestavby ŽUB, kapitola B) má plán na definitivní odsun vlakového nádraží z centra i výrazné negativní dopady na město a jeho rozpočet. Zatímco nyní (pokud není výluka) dovezou dráhy své zákazníky až do centra města, v případě odsunu se o jejich dopravu na hlavní přestupní uzel bude muset postarat brněnský dopravní podnik. Výše citovaná analýza uvádí odhad s tím spojeného nárůstu provozních nákladů na 150 milionů korun ročně. Tyto peníze pak budou každoročně chybět jinde v Brně – ve školství, kultuře či podpoře volnočasových aktivit. Tím se odsun nádraží v posledku dotkne i těch Brňanů, kteří vlakem nejezdí.
Odsun nádraží z výhodné polohy v centru města jde proti moderním trendům ve veřejné dopravě. Je to vyčerpávající megalomanský projekt, který se Brnu nevyplatí. Upustí-li současné politické vedení radnice od jeho prosazování, řadě cestujících i Brňanů se uleví, stejně tak, jako při skončení stávající obří výluky.
Martin Ander|čtvrtek 18. červenec 2013
http://martinander.blog.idnes.cz/