24. 3. 2014
Zastupitelstvo města Brna tento týden odmítlo stavbu logistického centra společnosti Amazon na Černovické terase. V zápětí se však objevila postava spasitele v podobě hejtmana Haška, který Amazonu nabídnul pozemky nové. Opravdu ale přináší spásu?
Původní lokalitou, kde měl velkosklad Amazonu vzniknout, byla Černovická terasa – dlužno dodat, že to je lokalita pro takovou stavbu krajně nevhodná: především kvůli dopravnímu zatížení v jihovýchodní části města (jednalo by se až o několik stovek kamionů denně (podle různých odhadů 100 – 360), které by pro už tak přetížené oblasti Šlapanic a Tuřan znamenaly těžko únosnou přítěž, o osobních automobilech nemluvě). To není možné vyřešit kvůli chybějícímu obchvatu Tuřan a také sjezdu na dálnici D1, jehož dostavbu sice přislíbil premiér Sobotka, nicméně ze zkušenosti se takovému slibu dá jen těžko věřit, vezmeme-li v potaz, kolik takových slibů Brno za posledních 12 let slyšelo. Velkou ránu své důvěryhodnosti zasadil developer CTP, který měl pro Amazon sklad stavět, když začal provádět povrchové úpravy na městských pozemcích, aniž by k tomu měl povolení. A pak je tu také ten drobný detail, že taková stavba na Černovické terase neměla oporu v Územním plánu města Brna…
Stavbu tedy ZMB odmítlo a kraj záhy přispěchal s nabídkou vlastních pozemků nedaleko letiště v Tuřanech. Hejtman Hašek tedy vypadá jako spasitel, který zachrání klíčovou stavbu pro rozvoj Brna – je tomu ale skutečně tak?
Nově navrhované pozemky jsou, co se týče dopravního napojení, bez pochyby vhodnějším umístěním, než pozemky, které původně nabízelo město – kamiony by nemusely projíždět obytnou zástavbou a stavba má oporu i v Územním plánu. Jistě se také všichni shodneme na tom, že vznik 1 500 nových pracovních míst je věc záslužná a potřebná. Ale! Na věc je potřeba se dívat mnohem komplexněji: vznik logistického centra Amazonu významně ohrozí menší tuzemské obchodníky – provozovatele a zaměstnance jak kamenných obchodů, tak e-shopů – jelikož objednávky Amazonu se budou vyřizovat odsud, čímž odpadnou zvýšené náklady spojené s distribucí a místní menší společnosti nebudou schopné Amazonu konkurovat. Reálně tak se vznikem nových pracovních míst hrozí zánik stávajících, a to i pro více kvalifikované pracovníky, než jaké bude zaměstnávat Amazon. Jaký vlastně totiž je charakter pracovních míst, která Amazon nabídne? Půjde především o místa skladníků a všeobecně nízko kvalifikovaná pracovní místa, jež ve výsledku vůbec nemusí napomoci řešení nezaměstnanosti v regionu, ale mohou být zaplněna levnou pracovní silou ze zahraničí, jak je tomu například v Německu. Ze zahraničí také ostatně víme jak o výše zmíněném negativním dopadu na lokální firmy, tak o případech hrubého zacházení se zaměstnanci Amazonu ze strany jejich zaměstnavatele a nedůstojných pracovních podmínkách, například ve velkoskladu v Breinigsville v americké Pensylvánii či v německém Hersfeldu.
Položme si tedy otázku, zda o taková pracovní místa a o takového zaměstnavatele stojíme – nemělo by se Brno snažit spíše přilákat investory, kteří zde budou chtít postavit závody s vyšší přidanou hodnotou? Brno je univerzitní město s velkým potenciálem například ve vývoji nových technologií, čehož už si ostatně všimly i společnosti jako Honeywell, který zde provozuje největší výzkumné a inovační centrum ve střední Evropě i výrobní závod a poskytuje tak pracovní místa pro zaměstnance s různou kvalifikací, a skutečně napomáhá rozvoji a prestiži města. O podobné investory by město mělo mít do budoucna zájem, a ne o takové, kteří z něj udělají ono příslovečné „překladiště Evropy“.
Matouš Vencálek|24. března 2014 20:06
http://matousvencalek.blog.idnes.cz/