26. 2. 2020
Helsinky mají asi 650 tisíc obyvatel a jsou tak o polovinu větší než Brno.
Loni přitom ve finském hlavním městě při dopravních nehodách zemřeli jenom tři lidé, žádný z nich navíc nebyl chodec. Je to díky novým pravidlům dopravy, která nejsou šitá na míru autům, ale právě slabším účastníkům provozu: v obytných oblastech a v centru města se jezdí třicítkou, ve vnitřním městě čtyřicet a padesátka platí až na předměstí.
Brněnská statistika nevypadá tak dobře: loni ve městě na silnicích zahynulo sedm lidí. Skoro dvě třetiny nehod jde přitom na vrub nesprávnému způsobu jízdy. Děsivých 1 150 nehod se přitom odehrálo na přechodech nebo v jejich okolí, takže ohrožení byli právě chodci.
Brno jde přitom přesně opačným směrem než Helsinky. Ve Finsku musejí řidiči zpomalit, aby neohrozili ostatní. U nás se pod záminkou bezpečnosti a plynulosti provozu ruší přechody a obousměrné cyklostezky.
Cyklisty a chodce ale neochráníme tím, že je donutíme zůstat doma nebo sednout do auta. Nejlepší ochrana je ta na finský způsob: uvědomit si, že město je tady pro všechny a dávat pozor musejí ti silnější a nebezpečnější.