24. 3. 2014
Pět důvodů, proč zachovat nádraží v centru Brna:
Myšlenka odsunu brněnského hlavního vlakového nádraží ze stávající polohy zhruba o kilometr na jih je stará už téměř 90 let. Tehdy ovšem poháněla lokomotivy pára a železnice byla synonymem špíny a hluku. Dnes je brněnské hlavní nádraží největším přestupním uzlem jihomoravského systému veřejné dopravy a rychlého přestupu z vlaku na 9 různých tramvajových a trolejbusových linek do celého města využívají desítky tisíc lidí.
- 1. důvod: odsun nádraží prodlouží cestování
Pokud došlo k odsunu nádraží na jih, průměrná délka cestování z regionu do cílů na území města Brna by se prodloužila o 5-7 minut. To je závěr odborné studie, kterou si nechal zpracovat magistrát města Brna. V době mimo špičku by prodloužení, způsobené větší vzdáleností nádraží od centra a nutností přesedat mezi spoji MHD, bylo ještě větší, zhruba 15-20 minut. Celá studie je ke stažení zde.
- 2. důvod: odsun nádraží zdraží jízdné v MHD
Zatímco dnes přijedou lidé vlakem až na přestupní uzel do centra, dojde-li k odsunu nádraží, budou muset cestující k dopravě směrem do středu města použít posílených spojů MHD, na které přispívá Brno ze svého rozpočtu. Zvýšené náklady se počítají na 150 milionů korun ročně, jak uvádí autoři Analýzy variant přestavby železničního uzlu Brno, kterou si nechal magistrát vypracovat v roce 2007. Zvýšené náklady města povedou následně logicky ke zvýšení jízdného.
- 3. důvod: modernizovat nádraží v centru je možné
Jak prokázala řada technických studií z poslední doby, modernizovat nádraží v jeho stávající poloze v pěší dostupnosti historického centra města je reálné. Padl tak častý argument, že nádraží je třeba odsunout, protože na stávajícím místě nelze zajistit dostatečnou kapacitu pro potřeby moderní železnice. Mít moderní vlakové nádraží, na kterém zastavují regionální i vysokorychlostní mezinárodní vlaky, takto po ruce je výhodou pro každé město.
- 4. důvod: modernizovat nádraží v centru je levnější
Obě varinaty rekonstrukce brněnského železničního uzlu si vyžádají miliardové částky ze státního rozpočtu. Zatímco budoucí vysokorychlostní tratě na nádraží v centru budou muset přijít tunelem, odsunuté nádraží má zase celé stát na obřím mostě ve výšce 8 metrů nad terénem. Pro město však odsun nádraží bude znamenat nutnost urychleně vybudovat síť ulic se silnicemi, mosty a tramvajovými tratěmi, což podle stávajících rozpočtů výjde na minimálně 5 miliard korun navíc. Ty by musely jít z městské pokladny na úkor projektů v ostatních částech města.
- 5. důvod: moderní nádraží na stávajícím místě prospěje rozvoji města víc
Bude-li nádraží modernizováno na stávajícím místě stane se impulzem pro oživení města. Stísněný a zanedbaný prostor před nádražím bude upraven podle návrhu architektů tak, aby se zvýšil komfort a bezpečnost pěších. V návaznosti na nádraží vznikne nový terminál pro přestup na autobusy i hromadné garáže pro auta. Prostor tzv. jižního centra se bude zastavovat pomaleji a postupně kvalitnější architekturou s vyšším podílem bydlení, namísto nyní plánovaných hypermarketů a nákupních center.
Více o projektu modernizace nádraží v centru najdete zde:
http://nadrazi-pod-petrovem.netstranky.cz/
Proč je třeba rozhodnout o poloze nádraží v referendu?
Otevřený spor o polohu nádraží se v Brně vede již minimálně 15 let a potřebná modernizace železničního uzlu se tak nehýbe vpřed. Platné a závazné rozhodnutí občanů v místní referendu by tyto spory umožnilo ukončit.
Aby rozhodnutí občanů v referendu bylo platné a pro vedení města závazné, musí přijít hlasovat alespoň 35% voličů. To lze nejlépe naplnit v době komunálních voleb letos v říjnu. K volbám do městského zastupitelstva totiž v Brně pravidleně chodí více než 40% občanů. Referendum společně s komunální volbami si může vynutit už jedině petice občanů. Podpořte ji prosím i Vy. Podpisové archy jsou ke stažení zde.