8. 7. 2014

Brno, úterý 8. července 2014

1 000 podpisů za pouhé dva týdny sesbírala Strana zelených pod petici na podporu zachování hlavního nádraží v centru Brna.[1] Petici adresovanou hejtmanovi a zastupitelům Jihomoravského kraje zelení připravili pro lidi, kteří do Brna pravidelně dojíždějí – ti se totiž ze zákona nemohou připojit k petici za vyvolání místního referenda o poloze nádraží. Touto podpisovou akcí chtějí dát zelení možnost se k poloze nádraží vyjádřit právě těm, kteří na případný odsun nádraží doplatí nejvíce.

Jihomoravští zelení hejtmana Haška již dříve vyzvali, aby se dojíždějících zastal[2]. Úspěch petice pokládají za jasný signál hejtmanovi a zastupitelům Jihomoravského kraje, že názor těch, kteří do Brna dojíždějí například za prací či studiem, nemohou nadále ignorovat. Matouš Vencálek, předseda Krajské organizace SZ, k tomu říká: „Je trestuhodné, že vedení Jihomoravského kraje, stejně jako vedení města Brna, nedbá na veřejné mínění a pokračuje v prosazování kontroverzního přesunu, který bude komplikovat život jak místním, tak těm, kteří do Brna dojíždí, nemluvě o nutnosti miliardových investic do nové infrastruktury a prodloužení MHD. Více než tisíc podpisů za pouhé dva týdny je jasným signálem, že dojíždějícím není poloha nádraží lhostejná, a jejich názor nesmí být nadále ignorován.

Aktuální varianta odsunutého nádraží nepočítá s vybudováním tzv. severojižního kolejového diametru, tedy železničního tunelu pro regionální vlaky. Tím se prodlouží doba cestování z regionu do Brna o 5–7 minut. Je takké nutné počítat s dalším zdržením způsobeným nutností využít pro cestu do centra města MHD, především pak v době mimo špičku, kdy jsou intervaly mezi spoji veřejné dopravy delší[3]. Odsun by také vedl ke zhuštění automobilové dopravy, která již tak způsobuje, že míra znečištění ovzduší ve městě Brně pravidelně mnohonásobně překračuje zákonem stanovené limity. Nádraží v centru tak šetří čas, peněženky i zdraví občanů Brna i dojíždějících. Plohaá:i reakcemi se setkáváme eferendaetici atili ně dojíždějí “Odsun nádraží je pro dojíždějící závažný problém, to se dnes a denně u petičního stánku potvrzuje. Tito lidé v Brně pracují a také utrácejí a pro brněnskou ekonomiku jsou důležití. Bohužel vzhledem k tomu, že nejsou oprávněnými voliči ve městě Brně, jako by jejich zájmy neexistovaly. Je na čase, aby pro ně něco udělali jejich volení zástupci na úrovni kraje. Tato petice jim dává možnost, abych jejich názor zazněl jasně a důrazně,“ dodává Petra Němcová (SZ), členka petičního výboru a současně členka občanské aliance Referendum 2014.

Vzhledem k tomu, že nedávná studie prokázala jak proveditelnost modernizace nádraží ve stávající poloze, tak její srovnatelnou nákladnost s odsunutou variantou, pokládají zelení za nutné, aby hejtman a zastupitelé Jihomoravského kraje názor občanů vyslechli a začali hájit jejich zájmy.


[1] „Jihomoravští zelení spustili petiční akci za zachování nádraží v centru Brna“, 23. 6. 2014, dostupné zde: (http://jihomoravsky.zeleni.cz/jihomoravsti-zeleni-spustili-peticni-akci-za-zachovani-nadrazi-v-centru-brna/)

[2] „Zelení vyzývají Haška a Juránka: zastaňte se lidí dojíždějících do Brna“, 24. 3. 2014, dostupné zde: http://jihomoravsky.zeleni.cz/zeleni-vyzyvaji-haska-a-juranka-zastante-se-lidi-dojizdejicich-do-brna/

[3] „Orientační posouzení časové dostupnosti zdrojů a cílů cest ve variantách přestavby železničního uzlu Brno“, Říha, Košťál, červen 2007, dostupné zde: http://servis.zeleni.cz/dokumenty/ZUB/Posouzeni_casove_dostupnosti.zip

autoři například uvádí, že:

–         počet zastávek brněnské MHD dosažitelných z hlavního nádraží bez přestupu se odsunem nádraží sníží na polovinu, ze 130 na 66;

–         průměrná časová dostupnost zastávek se odsunem nádraží prodlouží o 5-7 minut.