24. 3. 2014

Brno, pondělí 24. března 2014

 

Státní investor, Správa železniční dopravní cesty, začal v těchto dnech sbírat stanoviska k technické studii variant přestavby železničního uzlu v Brně. Aktuální podoba varinaty s odsunutým nádražím však vůbec nepočítá s výstavbou severojižního kolejového diametru – železničního tunelu pod městem, kterým měly jezdit regionální vlaky. Tento záměr dlouhodobě prosazoval Jihomoravský kraj a měl zajistit, že se cestujícím z regionu odsunem nádraží nezkomplikuje a neprodlouží cestování. Nyní stát přiznává, že diametr nebude. Zelení proto vyzývají vedení jihomoravského kraje, aby konečně začalo hájit zájmy lidí z regionu, kteří denně dojíždí do Brna za prací, a podpořilo variantu s nádražím v centru, která  je pro ně výhodnější a ušetří jim každý den až čtvrthodiny času stráveného cestováním.

 

Stanovisko města Brna k technické studii „Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno“ bude ve středu 26. března projednávat Rada města Brna. Studii zpracovala na objednávku SŽDC firma IKP Consulting a předběžné výsledky byly představeny zastupitelům i médiím 7. února na Nové radnici v Brně. Studie potvrzuje, že modernizovat nádraží ve stávající poloze je možné, a to za dodržení všech požadavků na plánované objemy veřejné dopravy, které si stanovilo ministerstvo.

 

Zelení v této souvislosti upozorňují na odbornou studii, kterou pro město Brno v roce 2007 zpracovali dopravní inženýři Říha a Košťál. Ta na podrobných výpočtech dokládá, že průměrná cestovní doba lidí z regionu se ve varinatě s odsunutým nádraží prodlouží ve špičce o 5-7 minut, v době mimo špičku i dvojnásobně [1]. Studie je k dispozici ke stažení na stránce http://www.zelenebrno.cz/proc-zachovat-nadrazi-v-centru/. Pokud nebude realizována modernizace nádraží v centru a bude prosazen koncept odsunutého nádraží bez kolejového diametru, lidé dojíždějící do Brna stráví na cestě (tam a zpět) každý den minimálně o čtvrthodinu navíc. Nadto bude docházet k dopravním kolapsům křižovatky pod Petrovem, kdy v ranních špičkách zvýšené množství tramvají od odsunutého nádraží poveze lidi na hlavní přestupní uzel v ulici Nádražní.

 

Matouš Vencálek, předseda krajské organizace Strany zelených k tomu říká:

„Nyní se jasně ukázalo, že severojižní kolejový diametr byl pouze nástrojem k umlčení kritiků, kteří poukazovali na špatné napojení odsunutého nádraží na veřejnou dopravu. Kraj se nemůže starat jenom o vytváření nových pracovních míst, ale musí také efektivně řešit to, jak se lidé do práce dostanou.“

 

Martin Ander, předseda klubu zastupitelů SZ k tomu dodává:

„Odsun nádraží prodlouží a zkomplikuje cestování desítkám tisíc lidí přijíždějících každý den do Brna vlakem. Obava, že mnozí z nich kvůli tomu přesednou do auta, je oprávněná. Vedení města by už kvůli nárůstu dopravních komplikací a špatnému ovzduší takový scénář nemělo připustit a mělo by podpořit variantu s nádražím v centru.“

 

Kontakt:

Matouš Vencálek, předseda KO SZ v Jihomoravském kraji, tel: 603 931 205;

Martin Ander, předseda klubu zastupitelů za Stranu zelených, tel: 732 565 042.

 

Poznámky:

[1] Ve studii s názvem „Orientační posouzení časové dostupnosti zdrojů a cílů cest ve variantách přestavby železničního uzlu Brno“, Říha, Košťál, červen 2007, zveřejněné zde:

http://www.zelenebrno.cz/wp-content/uploads/2013/07/Textova_cast.pdf

autoři například uvádí, že:

–        počet zastávek brněnské MHD dosažitelných z hlavního nádraží bez přestupu se odsunem nádraží sníží na polovinu, ze 130 na 66;

–        průměrná časová dostupnost zastávek se odsunem nádraží prodlouží o 5-7 minut.