15. 7. 2014

Společná tisková zpráva Starostů a nezávislých a Strany zelených

Brno, 15. července 2014

Návrh zelených výrazně zlevnit roční předplatní jízdenku na MHD pro obyvatele Brna je slibný. Zaslouží si věcnou analýzu a konstruktivní přístup, ne paušální odmítnutí z politických důvodů. Prospěch Brňanů musí být nadřazen partajním sporům. Na tom se dnes shodly kandidátky na primátorku města Irena Matonohová za Starosty a nezávislé a Jana Drápalová za Stranu zelených.

Zelení navrhují podpořit pravidelné využívání hromadné dopravy obyvateli Brna prostřednictvím nového účelového příspěvku trvale bydlícím občanům. Roční šalinkartu by tak Brňané získali již za 2 500 korun místo stávajících 4 750. Navržené opatření by přitom mělo být rozpočtově neutrální.

„Město by podle naší analýzy nemuselo v součtu zaplatit nic navíc. Zvýšené náklady města na příspěvek občanům by Brno dostalo zpět zvýšením příjmů ze státního rozpočtu. Očekáváme totiž, že tisíce lidí, kteří dnes v Brně reálně bydlí, avšak nejsou zde hlášeni k trvalému pobytu, by příspěvek na levnější veřejnou dopravu motivoval, aby si v Brně trvalé bydliště přihlásili,“ popsal stručně hlavní principy myšlenky Martin Ander, předseda klubu zastupitelů SZ.

Vůdkyně brněnské kandidátky Starostů a nezávislých Irena Matonohová je opatrnější.

„Návrh zelených je v raném stadiu úvah a nechává mnoho důležitých otázek otevřených,“ říká Irena Matonohová. „Naše vlastní propočty však s čísly zelených do značné míry korespondují. Kdyby celá věc opravdu fungovala tak, jak zelení slibují, přínosy pro Brno by byly nezanedbatelné.“

Jak vyplývá z dat Českého statistického úřadu, Brno se dlouhodobě potýká s úbytkem obyvatel trvale přihlášených k pobytu. Během loňského roku přišlo Brno o 819 obyvatel, v předcházejících letech byl zaznamenaný úbytek podobný [1]. Tím město přichází o důležité finance rozdělované státem obcím z vybraných daní. Jak oznámil minulý týden DPMB [2], meziročně klesl také počet cestujících zhruba o 800 tisíc a tržby o 22 milionů. Návrh má tedy za cíl oba negativní trendy zvrátit. Obě politické strany se proto dohodly, že budou navzájem spolupracovat při práci na přesnější analýze.

„Je nutné zpřesnit model tak, aby reagoval na všechna rizika a úskalí,“ dodává Matonohová.

Zelení si slibují, že po uvedení jejich myšlenky do praxe bude více lidí motivováno k pravidelnému používání hromadné dopravy, což mimo jiné pomůže vyčistit ovzduší. „Díky levnější šalinkartě, ale i plánovanému posílení spojů a zlepšení jejich návazností, bude výhodnější jezdit po městě veřejnou dopravou než autem. To konec konců pomůže i řidičům, protože ubude ucpaných ulic,“ dodává Jana Drápalová.

„Ekologické aspekty, zdůrazňované Zelenými, jsou důležité. Více zákazníků dopravního podniku by však znamenalo i zmírnění dopravních problémů v Brně,“ zdůraznila Irena Matonohová. „Jedním z příkladů může být dopravní spojení mezi centrem města a Bystrcí, kde doprava pravidelně kolabuje. Přitom technické řešení je pro svou nákladnost v nejbližších letech nereálné. Opatření, které by více lidí přimělo k cestám tramvajemi a autobusy, by prospělo i těm, kteří zůstanou u aut.“

Podobně se vyjádřil i Jan Levíček, starosta městské části Brno-Ořešín a číslo dva na brněnské kandidátce Starostů a nezávislých: „Kvůli příliš vysokému počtu aut o víkendech zvažujeme v Ořešíně zavedení rezidenčního parkování a vybudování záchytného parkoviště. Nemuseli bychom, kdyby k nám více lidí jezdilo autobusy.“

Příspěvek z rozpočtu města Brna na roční předplatné MHD by byl určen trvale bydlícím Brňanům, ostatní cestující by však nijak nepoškodil. Ceny dopravního podniku by zůstaly zachovány v současné výši.

 „Je chyba, když strany zavrhují slibné náměty bez analýzy a otevřené diskuze jen proto, že pocházejí od politických konkurentů,“ shodly se Jana Drápalová a Irena Matonohová.

„Starostové a nezávislí nadřazují prospěch Brňanů nad politické rozdíly. Chceme věcnou diskuzi nad věcným návrhem, ne univerzální negaci, popírání všeho, s čím přijdou ostatní,“ uzavřela Irena Matonohová.

Poznámky:

[1] Počet obyvatel města Brna podle dat ČSÚ:

-k 1.1.2011 – 379 871

-k 1.1.2012 – 378 965

-k 1.1.2013 – 378 327

-k 1.1.2014 – 377 508

 

[2] http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/brnensky-dopravni-podnik-ztratil-cestujici-20140709.html