6. 3. 2014

Zdraví lidí v brněnských ulicích vážně ohrožuje ultrajemný prach z výfukových plynů. Místní ODS však vytáhla do boje za právo podnikatelů se starými náklaďáky dusit své spoluobčany.

Katastrofální stav brněnského ovzduší potvrzují nejen pravidelná měření ČHMÚ – loni byl limit polétavého prachu překročen 70 dní, zatímco zákon povoluje jen 35 -, ale i aktuální měření dánského experta Kaare Press-Kristensena, který minulý týden přijel do Brna na pozvání Centra pro životní prostředí a zdraví http://brno.idnes.cz/mereni-cistoty-ovzdusi-v-brne-danskym-expertem-f5l-/brno-zpravy.aspx?c=A140222_2037490_budejovice-zpravy_maq. Na Úvoze, před školkami, naměřil hodnoty ultrajemného prachu několikanásobně vyšší než je v Dánsku důvodem k okamžitému řešení situace.

A co na to brněnská radnice? Místo návrhu řešení přišlo nejprve ujištění tiskového mluvčího, že magistrát už připravuje „zadání studie, která by měla být podkladem pro stanovení opatření vedoucích k eliminaci zhoršování životního prostředí.“ A korunu tomu pak nasadil sám náměstek pro dopravu Kotzian (ODS), který na návrh zelených vyhlásit na Úvoze a dalších ulicích nízkoemisní zónu jako mají v desítkách německých měst kontroval obskurní úvahou: „…při takovém radikálním zásahu bychom se dostali do konfliktu s hodnotami, jako je svoboda podnikání. Navíc bychom trestali majitele starších aut za to, že nemají na nové.“

Mladí konzervativci, jejichž členem kdysi Kotzian byl, používali v 90. letech heslo: Nebudeme-li studovati, budou z nás sociální demokrati. Nechci teď spekulovat o tom, jestli zrovna tohle stálo za vznikem koalice ODS a ČSSD, jejímž je Kotzian vrcholným představitelem, ale zdá se být evidentní, že za odmítáním návrhu nízkoemisní zóny skutečně stojí především nedostatek studia na straně pana náměstka.

Tak předně. Česká ústava nepochybně nezná žádné právo využívat pro podnikání staré náklaďáky bez filtru a ohrožovat tím zdraví spoluobčanů. Zato zná právo na ochranu zdraví a příznivé životní prostředí. Kdyby si konzervativní náměstek z ODS místo spisů von Hayeka prostudoval raději zákon o ochraně ovzduší (§14 Nízkoemisní zóny) a příslušné nařízení vlády 56/2013, zjistil by, že se o žádný konflikt se svobodou podnikání nejedná. Ve vymezených případech (mezi něž spadá i opakované porušování zákonných imisních limitů pro ochranu zdraví) zákon umožňuje omezit vjezd automobilů vyšších emisních kategorií – tedy těch, které nejvíce znečišťují – do vymezených ulic. Podnikatelům vůbec nic nebrání v tom, aby pokud na Úvoz nutně nemusí, centrum objeli po velkém městském okruhu, nebo si na svá starší nákladní auta namontovali filtry pevných částic, potřebují-li zrovna tak nutně po Úvoze projíždět.

Co se úvahy o trestu za vlastníctví starého auta týče, i zde je náměstek vedle jak ta jedle. Pro ty občany, kteří mají uvnitř nízkoemisní zóny trvalý pobyt, může město podle zákona stanovit, že se na ně zákaz nevztahuje. No a ti, kteří tam nebydlí a nemají auto s filtrem, to holt budou muset objet, nebo nasednout do MHD. Žádné větší příkoří se jim dít nebude.

Je smutné, když místo věcné debaty nad tím, jak snížit nadprůměrně vysoké znečištění vzduchu na frekventovaných ulicích v centru města, musíme vyvracet ideologické předsudky brněnských radních (nedělám si totiž žádné iluze o tom, co si o zavedení nízkoemisní zóny myslí náměstek pro životní prostředí Macek z ČSSD). Ale to je bohužel realita dnešního Brna ovládaného koalicí, která místo aby problémy řešila, raději bude tvrdit, že nejsou.

Martin Ander|středa 26. únor 2014

http://martinander.blog.idnes.cz/