19. 3. 2015

Brněnský deník Rovnost, 19. března 2015

Až osmdesát procent billboardů stojí podle odborníků u silnic v Brně načerno. Městu tak utíkají peníze z pronájmu, proto se chystá na nelegální poutače dohlédnout.

 

Brno – Usměvavé tváře nadlidských rozměrů a peníze do rozpočtu. Tak spousta lidí vnímá billboardy, které lemují většinu silnic v Brně. Velká část z nich ale stojí nelegálně a městská kasa z nich nemá ani korunu.

Na problém začal od loňského podzimu upozorňovat zastupitel městské části Brno střed za zelené Michal Závodský. Podle něj jsou nelegální billboardy krádež za bílého dne. „Hyzdí město, přestože z toho samospráva nic nemá. Přitom peníze z nájemného může dát na prospěšné projekty,“ poznamenal.

Několik let problém řeší také Petr Marčišák ze sdružení Nechceme billboardy v Brně. „Nejhorší situace je na hlavních tazích, tedy ve Vídeňské, Hradecké, Olomoucké a Bítešské ulici, ale i v řadě dalších,“ upozornil Marčišák.

Za hlavní důvod vzniku nelegálních reklamních ploch vidí shovívavý přístup stavebních úřadů městských částí. „Ty problém řeší pouze v případě, že dostanou konkrétní podnět. Pak teprve prověří, jestli reklamní zařízení stojí legálně. I proto jsou v Brně stovky nepovolených billboardů, které úřady ignorují,“ zdůraznil Marčišák s tím, že jejich majitelům přitom hrozí i půlmilionová pokuta. Problém nelegálních billboardů začalo řešit i vedení města. „Není možné, aby někdo využíval městský majetek bez souhlasu,“ podotkl náměstek primátora Martin Ander ze Strany zelených.

Podle něj je regulace reklamních poutačů důležitá i kvůli ochraně zdraví Brňanů. „Řada billboardů je například nepřiměřeně nasvícená a oslňuje řidiče,“ vysvětlil.

Právě osvětlení je důvod, proč s billboardy u silnic nesouhlasí ani brněnský dopravní inspektorát. „Je dokázané, že velké reklamní plochy odvádějí pozornost. U nehod se taková souvislost špatně dokazuje,“ uvedl vedoucí inspektorátu Roman Póč.

Řešení je podle Závodského s Marčišákem zavedení centrální evidence billboardů. „Je mnoho silnic, na které dohlížejí rozdílné silniční správní úřady. Není možné jednoduše zjistit, jestli je billboard povolený,“ vysvětlil Marčišák.

Úřady tak podle nich musejí spolupracovat. Návrh konkrétních kroků při mapování a řešení černé reklamy společně předložili na začátku března právě Anderovi. Ten tvrdí, že náprava potrvá i několik měsíců. „Nejenže problém spadá pod několik různých odborů magistrátu a pod stavební úřady státní správy, roztříštěné jsou v tomto ohledu i zákony,“ upozornil Ander, který chce o společném postupu úřadu co nejdřív jednat s koaličními partnery.

Nápravu se magistrát snaží zajistit už nyní. „Od začátku roku jsme rozeslali padesát výzev k odstranění billboardů a tři jsme nechali odstranit sami,“ uvedl mluvčí magistrátu Pavel Žára.

Proti nelegálním billboardům bojují i firmy, které si reklamní plochy řádně pronajímají. „Nájemní podmínky majitelů pozemků jsou občas i několikanásobně vyšší, než je prodejní cena reklamní plochy na trhu. Pro nás pak obchod ztrácí smysl, město přichází o zisk a jediný vítěz je majitel černé plochy, který nic neplatí,“ postěžoval si Marcel Heide z agentury Realmedia, která ročně za pronájem reklamních ploch zaplatí Brnu víc než milion korun.

—–

Úředníci měli být dřív aktivnější

 

Zastupitel městské části Brno­střed za zelené a iniciátor změn Michal Závodský říká:

Brno – Jeden, druhý, třetí. S mobilním telefonem projíždí Brno a mapuje rozmístění reklamních poutačů v ulicích. A hlavně upozorňuje na ty, kterým chybí řádné povolení. „Pár billboardů díky mé snaze už zmizelo,“ říká zastupitel za zelené v městské části Brno střed Michal Závodský.

– Jak dlouho se problému s nelegálními poutači věnujete?

Začal jsem po svém zvolení do zastupitelstva. Nelíbí se mi množství billboardů, které kolem silnic potkávám. Je to špatné nejen z pohledu bezpečnosti dopravy, ale důležitou roli hrají i peníze. Z nepovolených billboardů na městských či státních pozemcích nejde do rozpočtů ani koruna. Peníze pak chybějí jinde. Každý neopravený chodník může být malým svědectvím toho, na co se už nedostalo. I kvůli reklamě načerno.

– Jaké jsou podle vás další problémy billboardů?

Jde především o ty věci, kvůli kterým jsem se rozhodl celé záležitosti věnovat. Zejména když se dozvíte, že policie odhaduje počet nelegálních billboardů až na osmdesát procent ze všech umístěných.

– Co se podle vás musí změnit, aby se situace zlepšila?

Rozhodně pomůžou lepší zákony, které proces odstraňování nelegálních ploch urychlí. Na to v městské části nemáme vliv. Od úřadů a zástupců města bych však v minulosti očekával větší aktivitu. Musím uznat, že teď mi ochotně pomáhají. Kdyby byli aktivní už dřív, nemusela věc zajít tak daleko.

– Vidíte od začátku vaší iniciativy nějaké zlepšení?

Pár billboardů díky mé snaze už zmizelo. V dalších případech odstartovala příslušná řízení a umístění několika desítek poutačů prověřují úředníci.

– Jaká je podle vás budoucnost podobných reklam v Brně?

Město by mělo ve spolupráci se státem vytvořit skupinu úředníků, která se problému bude věnovat. Včetně uplatňování plných sankcí za černé stavby. Pomůže i veřejná internetová mapa s vyznačením povolených reklam. Billboardy své místo ve městě mají, ale jejich počet má být rozumný a hlavně nesmí jít proti zákonu.